TÉSI FENNSÍK KÖRTÚRA

2010.10.21. · Kategória: Turautvonal

A Tési-fennsík Budapesttől 110 kilométerre, Várpalotától északra található. A Bakony déli részének eme tája mindössze 4-500 méterrel a tengerszint felett található, mészkőszirtjei között azonban számtalan kirándulási és kalandozási lehetőség nyílik. Az alábbiakban bemutatott útvonal alkalmas egy kellemes családi kirándulásnak, vagy akár nagyobb csoportoknak is túrázásra.

Tés község neve elsősorban szélmalmairól lehet ismert, ezek közül egy még a mai napig is az eredeti állapothoz nagyon hasonlóan, szinte működőképes állapotban megtekinthető. Erről a község weboldalán részletes információkat találhatunk.

A túraútvonal javaslat egy rövid, 14km-es körséta, amelynek kiindulópontja a Téstől 1km-re lévő elágazás, Csőszpuszta közvetlen szomszédsága. Itt halad keresztül az Országos Kéktúra útvonala is, és itt található az Alba Regia Barlangkutató Állomás is. A kocsival érkezők autójukat az elágazásban, vagy a lakott rész kis mellékutcáiban is hagyhatják, de a helyszín megközelíthető Várpalotáról is 25 perc buszúttal.

Az útvonal részletes leírása: Indulás a barlangkutató állomástól a Kék sáv (kék sáv) jelzésen északkelet felé. Két és fél km után egy széles erdészeti út csatlakozásánál elérjük Hamuházat. Innen a Kék rom (kék várrom) jelzésen 5 perces kitérőt tehetünk Csikling-vár földsáncához, ez akár egy tízóraizásra is remek alkalom lehet. Utunk a széles úton , most már Piros sáv (piros sáv) jelzésen továbbra is északkeleti irányban folytatódik, bal kéz felé helyenként gyönyörű kilátás nyílik az alattunk elterülő tájra. Újabb két km után egy “U” kanyarnál letér a széles útról a Kék sáv (kék sáv) jelzésre, és egy lejtőre kerülünk, amin az első nagy kanyar után egy elágazásba érünk. Itt jobb kéz felé egy védett geológiai feltáródást találhatunk.

Ezt érdemes megnézni, egyrészt a szurdokvölgy szépsége, másrészt az ott található ősmaradványok miatt is. A kitérő után a jelzésen lefelé folytatva utunkat 1-2 percen belül elérkezünk a völgybe egy erdei szentélyhez, itt a padoknál pihenő, és egy ebéd elfogyasztása várhat ránk.

A völgyből a Kék háromszög (kék háromszög) jelzés visz minket ki, amely egy meredek emelkedővel indul de a nehézséget kárpótolja a mellettünk futó völgy gyönyörű látványa. 20 perces út, 1 km megtétele után megérkezünk Károly-lakhoz, itt kicsit kifújhatjuk magunkat. Innen az utunk már lankásan megy tovább, és egy betonút keresztezése után rövid lejtővel a Bükkös-völgybe érkezünk.

Itt balra fordulva kezdetet veszi sétánk legizgalmasabb része: a kidőlt fákkal és aljnövényzettel borított szűk völgytalpban történő haladás. Utunkat a Piros sáv (piros sáv) jelzés kíséri. Alig fél óra elteltével elérhetjük a Burok-völgy becsatlakozását, itt jobbra fordulva utunk utolsó szakasza következik, a Piros kereszt (piros kereszt) jelzést délnek haladva mintegy 3 km megtétele után elérkezünk Királyszálláshoz. A Burok völgy ezen felső szakasza gyönyörű: jobbra és balra meredek oldalak, sziklaszirtek, dús növényzet, és ha időnk-energiánk engedi még egy-két sziklaüreget vagy barlangot is meglátogathatunk. A turistaút a völgy tetején egy erdei pihenővel végződik, majd hamarosan elérjük a műutat, amin balra kanyarodva 1km séta utána a Várpalota-Tés főútra jutunk. Ez túránk végpontja, innen Volánbusszal két megálló vissza Csőszpusztára a kiindulópontunkhoz, vagy akár mehetünk Várpalotára is.

Reméljük aki kipróbálja, annak  kellemes élmény marad ez az egyszerű, rövid, de mégis gyönyörű túraútvonal. Kellemes kirándulást kívánunk!