PILISCSÉV-DOBOGÓKŐ

2010.11.01. · Kategória: Turautvonal

Kellemes, rövid kirándulás a Pilisbe azoknak, akár nagyobb csoporttal, vagy még kezdő túrázók számára. Az utazáshoz autó nem szükséges, budapesti kiindulóponttal tömegközlekedéssel könnyen megoldható. Az útvonal tele van látványosságokkal, így bár Dobogókőig jelentős szintemelkedést kell leküzdeni, a gyakori pihenők mégis élvezetessé teszik a mindössze 14km-es  utat.

Rálátás a Pilis-tető tömbjére

Indulás Budapestről, a Nyugati pályaudvarról az Esztergom felé menő vonattal, utazás Piliscsévig. A vasútállomásról egy másfél km-es betonút visz be a falu központjába, a templomnál már láthatjuk a kék sáv jelzést, ezen induljunk el a hegyek felé. A látvány már induláskor is pazar: szemben a Pilis-tető hatalmas tömbje, tőle nyugatra a kétágú-hegy és a Fekete-hegy gerince: utunk a kettő között jól látható völgy, Klastrompuszta felé visz.

A legény-barlang bejárata

Klastrompusztáról kis átkötéssel a piros négyzet és piros barlang jelzéseken a Legény- és Leány-barlangokhoz jutunk. Ez kicsiknek-nagyoknak egyaránt érdekes látnivaló, aki bátor kipróbálhatja a Leány-barlang 10m-es közel függőleges kürtőjét is. A Legény-barlang szájából pedig szép kilátás tárul elénk Kesztölc felé.

A Vörös-út meredek szakasza

A barlangoktól a Piros-sáv jelzésen indulhatunk tovább észak felé, pár száz méter megtétele után elérjük a Vörös-utat. A névadás nem véletlen, tavasz végén a földbe mélyen bevágódott, igencsak meredek út izzó vörös színt ölt. Esős időben a meredeksége miatt nehezebb rajta a haladás. A nehezebb szakasz után 1km-es sétával elérjük a Pilis-nyerget, és több kialakított pihenő várja a turistákat, remek alkalom az ebéd elfogyasztására.

Kilátás Fekete-kőről

A nyeregből alig 10 perces séta utunk következő állomása, a zöld háromszög jelzésen megközelíthető Fekete-kő, amely a Pilis ezen részének talán legcsodálatosabb kilátópontja. A látvány lenyűgöző: előttünk Pilisszentlélek terül el, kicsit távolabb pedig Esztergom és a Duna partja is látszik. Érdemes gyönyörködni a látványban, de csak óvatosan, a sziklaszirt vége igen kitett, könnyen megcsúszhatunk!

A Thirring-sziklák

A kilátótól tovább az úton, majd a zöld kereszthez csatlakozva rövid sétával Két-Bükkfa nyeregben találhatjuk magunkat, itt érintjük a forgalmas Pomáz-Dobogókő műutat. Mi az út mellett a turistajelzésen haladunk tovább, de még kétszer keresztezzük a forgalmat. A volt BM-üdülő mellett is elhaladva, alig több mint 2 km után megérkezünk Dobogókő alá, egy jól kialakított turista-út elágazásba: innen indulhatunk el a sárga kör jelzésen a Thirring-sziklákat bemutató körsétaútra. A körséta alig másfél km-es, egy nagyobbacska lejtő után a hegyoldalban szintezve mutatja be a pazar természeti képződményeket. A legnagyobb kőtömb magassága meghaladja a 20 métert! A sétaút vége egy meredekebb emelkedő, amely visszavisz minket közvetlen a Dobogókő 699m magas csúcsa, a kilátó alá. És itt véget is ért utunk.

Visszautazásra a Volánbusz innen óránként induló járata alkalmas, amellyel Pomázig mehetünk, majd HÉV-re szállva visszajutunk Budapestre. Kellemes kirándulást kívánunk!